Sedert 2004 is EDU-line actief op het gebied van bij- en nascholing van medewerkers in de zorg. We maken hierin een onderscheid tussen beroepsinhoudelijke en beroepsoverstijgende cursussen en trainingen. Ten aanzien van de beroepsinhoudelijke cursussen en trainingen is nadrukkelijk gekozen voor een gestandaardiseerde aanpak, wat wil zeggen dat cursussen en trainingen in de regel niet langer dan 1 dag duren en volgens een vast stramien worden uitgevoerd.
Scenario-/simulatieonderwijs is een belangrijk onderdeel van de cursussen en trainingen.
Uit onderzoek (Leonard et al., 2011) blijkt dat deze vorm van onderwijs een optimaal middel is om technical en non-technical skills te trainen en te verbeteren. Door te oefenen in een realistische maar veilige omgeving, kan je zowel individuele als teamvaardigheden trainen. Je kan situaties herhalen en trainen tot je je zeker voelt, en je krijgt adequate feedback van de trainers.
Simulatietraining wordt gezien als één van de oplossingen in het verbeteren van patiëntveiligheid dat als een belangrijk aandachtspunt in de hedendaagse zorgverlening geldt. Vaak zijn het ‘menselijke factoren’, namelijk gebrekkige communicatie en inefficiënt teamwork, die deze patiëntveiligheid in het gedrang brengen en efficiënte zorg in de weg staan (Cooper et al. 2009, Kameg et al. 2010, Norris & Lockley 2012, Shields & Flin 2013). Dit probleem wordt nog duidelijker zichtbaar in acute situaties omdat dan snel en effectief gehandeld moet worden.
Voor de basis opgeleide en gespecialiseerde zorgmedewerkers hebben wij onder andere de volgende cursussen en trainingen ontwikkeld:
Kijk in onze agenda voor cursusdata. Na inschrijving ontvangt u digitaal het cursusmateriaal.
EDU-line biedt een veelheid aan Beroepsoverstijgende cursussen en trainingen aan. deze cursussen en trainingen hebben te maken met de persoonlijke effectiviteit en de wijze waarop professionals gebruik (kunnen) maken van technieken om communicatievaardigheden verder te verbeteren. Hieronder ziet u een greep uit onze cursussen en trainingen.
Scenario-/simulatieonderwijs is een belangrijk onderdeel van de cursussen en trainingen.
Uit onderzoek (Leonard et al., 2011) blijkt dat deze vorm van onderwijs een optimaal middel is om technical en non-technical skills te trainen en te verbeteren. Door te oefenen in een realistische maar veilige omgeving, kan je zowel individuele als teamvaardigheden trainen. Je kan situaties herhalen en trainen tot je je zeker voelt, en je krijgt adequate feedback van de trainers.
Simulatietraining wordt gezien als één van de oplossingen in het verbeteren van patiëntveiligheid dat als een belangrijk aandachtspunt in de hedendaagse zorgverlening geldt. Vaak zijn het ‘menselijke factoren’, namelijk gebrekkige communicatie en inefficiënt teamwork, die deze patiëntveiligheid in het gedrang brengen en efficiënte zorg in de weg staan (Cooper et al. 2009, Kameg et al. 2010, Norris & Lockley 2012, Shields & Flin 2013). Dit probleem wordt nog duidelijker zichtbaar in acute situaties omdat dan snel en effectief gehandeld moet worden.
Voor de basis opgeleide en gespecialiseerde zorgmedewerkers hebben wij onder andere de volgende cursussen en trainingen ontwikkeld:
- Klinisch redeneren voor verpleegkundigen en/of verzorgenden
- Pediatric Emergency Procedures (PEP-cursus)
- Emergency Procedures Adults (EPA-cursus)
- EPA-module Traumatologie
- EPA-module Airway Management & Respiratory Support
- Coördinator Spoedzorg
- Triage op de Spoedeisende Hulp
- Vaardigheidstrainingen en -toetsingen van (voorbehouden) handelingen in de gezondheidszorg
- <<NIEUW>>Verschillende cursusmodulen binnen de Oncologie en Hematologie
Kijk in onze agenda voor cursusdata. Na inschrijving ontvangt u digitaal het cursusmateriaal.
EDU-line biedt een veelheid aan Beroepsoverstijgende cursussen en trainingen aan. deze cursussen en trainingen hebben te maken met de persoonlijke effectiviteit en de wijze waarop professionals gebruik (kunnen) maken van technieken om communicatievaardigheden verder te verbeteren. Hieronder ziet u een greep uit onze cursussen en trainingen.
- Ambassadeurschap: de medewerker is het contact met de klant/gast en daarmee het "gezicht" van de organisatie. Hoe kan deze hieraan invulling geven?
- Didactische vaardigheden: hoe kun je u de ander laten leren, wat heb je hiervoor nodig? Lees meer...
- Feedback met collega's: feedback is meer dan terug-rapportage, maar wat en hoe kunt u hiervan leren? Lees verder...
- Gastvrijheid/klantgerichtheid: een essentieel aspect in de gezondheidszorg is de beleving van onze gasten/klanten. Gastvrijheid/klantgerichtheid gaat verder dan technische kwaliteit van zorg; hier gaat het om het "hoe".
EDU-line biedt hierin vele mogelijkheden, zowel cursussen (lees meer...) als maatwerk BBL opleidingen (lees meer...). - Gesprekstechnieken: Samen met de klant wordt gekeken naar een passend traject om in de specifieke context gesprekstechnieken op de juiste wijze te kunnen toepassen. U kunt hier bij denken aan "Jaargesprekken, slecht-nieuws gesprekken, opname- en ontslaggesprekken.
- Omgaan met ongewenst gedrag: Natuurlijk ligt het aan de ander, maar hoe kunt u de ander beïnvloeden door uw gedrag? (agressie, pesten, intimidatie, discriminatie). Lees meer...
- Omgaan met werkdruk en stresshantering: naast copingstrategieën en inzichten over stressmechanismen, op basis van stappenplan aan de slag met een door u te beïnvloeden verbetering. Lees meer...
- Presentatietechnieken: primair gaat het natuurlijk om contact krijgen en behouden met het publiek. Daarnaast gaat u aan de slag met het stappenplan om een goede presentatie te houden. Lees meer...
- Projectmanagement: de systematische aanpak van verbeteringen binnen de organisatie leidt tot een grotere slagingskans (vgl. Lean)
- Time-management: tijd is een kostbaar goed geworden en we willen deze effectief besteden. Dat vraagt om een bewuste en zorgvuldige invulling. Hoe om te gaan met tijdsverslinders, meer vragen dan beschikbare tijd, nee durven zeggen, hoe en wanneer delegeren, verstoringen in het werk, digitale informatiestromen, enzovoort. Lees meer...
- Toetser-trainer: in het kader van de Wet BIG voeren veel professionals Voorbehouden handelingen uit. In het kader van bekwaam zijn wordt steeds meer gestreefd naar "aantoonbaar bekwaam". Hoe kunt u elkaar hierin helpen? Lees meer...
Vanzelfsprekend staan we u graag te woord om een en ander verder toe te lichten.
Uitgebreidere info over deze en andere diensten kunt u opvragen via