Omdat
de complexiteit van onze maatschappij alsmaar toeneemt, worden aan medewerkers in organisaties andere eisen gesteld en krijgen veel banen een andere, bredere invulling.
Medewerkers krijgen andere taken en verantwoordelijkheden en moeten beschikken
over een hoger opleidingsniveau en andere competenties. Flexibiliteit,
ondernemerschap en eigen initiatief, en het vermogen om nauw samen te werken
met andere disciplines zijn hier voorbeelden van.
In plaats van een top down cultuur moet een inspirerende bedrijfscultuur ontstaan, gebaseerd op een werkingsmechanisme dat de organisatie als geheel en in een continu proces actief maakt. In deze verandering heeft “leren” een belangrijke plaats, waarbij het gaat om veel meer dan leren in beroepsinhoudelijke zin.
In plaats van een top down cultuur moet een inspirerende bedrijfscultuur ontstaan, gebaseerd op een werkingsmechanisme dat de organisatie als geheel en in een continu proces actief maakt. In deze verandering heeft “leren” een belangrijke plaats, waarbij het gaat om veel meer dan leren in beroepsinhoudelijke zin.
Hierbij
rijst de vraag: hoe doen we dat dan? M.a.w., hoe zorgen we ervoor dat het
leren, zoals we dat bedoelen, als zodanig wordt begrepen en toegepast, zodat de
beoogde verandering daadwerkelijk kan plaatsvinden? En vervolgens: hoe kunnen
we deze verandering monitoren, waar nodig bijsturen en borgen?
EDU-line
– gespecialiseerd in het begeleiden van leren en veranderen in organisaties -
heeft de leer- en verandertool “Critical Companionship” ontwikkeld voor
individuele medewerkers en teams. Daarmee kunnen op relatief eenvoudige wijze leer-
en verandertrajecten in gang worden gezet, kan zicht worden gehouden op de
voortgang en het bereiken van beoogde doelen en noodzakelijke bijsturing plaatsvinden.
En, niet onbelangrijk, met deze tool worden professionele communicatie en samenwerking bevorderd, en bereikte resultaten geborgd.
En, niet onbelangrijk, met deze tool worden professionele communicatie en samenwerking bevorderd, en bereikte resultaten geborgd.
Voorafgaand
aan een traject worden met de opdrachtgever / het management intake- en analysegesprekken
gevoerd om een goed beeld te krijgen van de aanleiding, de vraag en de beoogde
doelstellingen op organisatie-, proces- en performerniveau.
Critical
Companionship is op elk moment te gebruiken en verlettijd en –kosten, waarmee
men veelal bij leer- en verandertrajecten te maken krijgt, zijn vrijwel nihil.

Het
helpt in het kritisch blijven op de interventies die worden gekozen en op de
bijdrage die deze leveren aan de gewenste doelen. Het is een middel om
samenhang te blijven zien tussen ‘wat doe we nu?’, ‘waar willen we heen?’ en 'hoe gaan we dat doen?'.
Monitoringsinformatie is in dit opzicht een middel om de koers te bewaken en
waar nodig bij te sturen.
Indien gewenst, kan onderzoek aan het leer- en verandertraject worden gekoppeld en kunnen resultaatmetingen worden verricht.
Indien gewenst, kan onderzoek aan het leer- en verandertraject worden gekoppeld en kunnen resultaatmetingen worden verricht.