
In de praktijk van alledag blijkt het moeilijker dan gedacht de gastvrije visie om te zetten in concreet gedrag. Medewerkers worstelen regelmatig met de vraag hoe uiting gegeven kan worden aan gastvrijheid, gastgerichtheid en het centraal stellen van de cliƫnt. Dit is jammer, aangezien de slogan van de zorgorganisatie dan opeens een lege huls (b)lijkt te zijn.
Het vertalen van het gastvrijheidsconcept vergt verduidelijking over de basishouding en uitingen binnen de eigen functie. Het zich bewust zijn van het effect van het gedrag op de beleving van de ander. En het gebruikmaken van aangereikte kennis en vaardigheden waarmee je de cliƫnt een "wauw"-ervaring kan laten hebben. "De visie komt tot leven door de 'geur', 'kleur' en 'smaak' die de medewerkers er aan geven".
Binnen Zorggroep Elde heeft op 1 november jl. alweer de vierde groep gastvrijheidsmedewerkers de cursus "Gericht en vriendelijk zijn" afgerond. Dit gebeurde in een zeer gastvrije ambiance waar de gastvrijheidsmedewerkers als afsluitende opdracht een compleet diner voor genodigden hebben verzorgd. Hierin lieten de cursisten goed zien wat gastvrijheid is; niet alleen een fantastisch diner bereiden, maar ook de gast gezien, gehoord, geholpen en gewaardeerd.