DOELGROEP
  • IC-professionals
  • Arts(en)-assistenten/co-assistenten/Physician Assistants/verpleegkundigen
DETAILS
  • Accreditatie
  • Studiebelasting:
    – Voorbereiding a.d.h.v. e-learning en cursusboek: min. 10 uren
    – Praktijkdeel: 4 uur
  • Certificaat
UITVOERING
  • Extern of in-company
  • Inhoudsdeskundige trainers
  • Multidisciplinair
INSCHRIJVEN
  • Interesse in deze cursus? Inschrijven kan in groepsverband, informeer naar de mogelijkheden
  • Bij vragen kun je contact met ons opnemen via info@edu-line.nl of 046-2077 039
Airway
DELEN

Emergency Procedures in Adult Patients (EPAP) – mechanische beademing

De cursus E.P.A.P.-mechanische beademing (bestaande uit een lesbijeenkomst en een e-learning) is bedoeld als bij-/nascholingscursus voor IC-professionals. Deelnemers verwerven de nodige kennis en inzichten om op professionele wijze binnen de hiervoor geldende kaders (teamsamenwerking, protocollen, algemene wet- en regelgeving) adequate en verantwoorde zorg te kunnen verlenen aan de vitaal bedreigde patiënt die mechanisch beademd moet worden.

 

Doelstellingen van de e-learning en de praktijkdag E.P.A.P.-mechanische beademing

  • Verwerven van specifieke kennis van een gestructureerd patiënt-assessment (ABCDE) na een overname of tijdens het verblijf op de IC van een vitaal bedreigde patiënt.
  • Herkennen en beschrijven van karakteristieken (somatische symptomen) bij een vitaal bedreigde patiënt die een bedreigde luchtweg heeft en/of beademingsbehoeftig is.
  • Verwerven van kennis van de volgende onderwerpen binnen het centrale thema:
    • longmechanica
    • ventilatie-perfusie verhoudingen
    • endotracheale intubatie en medicatietoediening
    • invasieve beademing (basisprincipes, indicaties, doelstellingen, huidige richtlijnen, chatburn-principes)
    • hemodynamiek
    • instellen van de beademingsmachine
    • zuur-base evenwicht
    • capnografie
  • Het kunnen beredeneren van passende acties/interventies, gebaseerd op de conclusies van het patiënt-assessment.
  • Het kunnen beredeneren van korte termijn prognoses naar aanleiding van uitgevoerde acties/interventies.
  • Gestructureerd evalueren van de effecten van het handelen (re-assessment).
  • Door middel van een kennistoets aantonen dat voldoende kennis van het onderwerp aanwezig is.

Onderdelen:

  • E-learning & e-toets
  • Workshops/scenariotraining