Algemene informatie
De EPTC-cursus heeft betrekking op de systematische (protocollaire) benadering van de trauma opvang (kind/volwassene), waarbij sprake is van directe bedreiging van vitale functies. Er is sprake van midden of hoogcomplexe zorgvraag, waarbij de zorgvrager een instabiele, sterk wisselende en moeilijk voorspelbare gezondheidstoestand heeft. Bij een multitrauma is sprake van tenminste twee letsels die beide klinische behandeling vereisen.
Belangrijk in de benadering van deze zorgvragers is systematisch onderzoek, behandeling en coördinatie van de acute opvang door een multidisciplinair team. De EPTC-cursus sluit aan bij de specifieke EPA AZ-SEH-4 (Zorg verlenen aan vitaal bedreigd kind of een volwassene na (multi)trauma).
Inhoud cursusboek EPTC
Deel 1 – Denkprocessen SEH tijdens de traumazorg
Deel 2 – Kwaliteitsaspecten
Deel 3 – De preparatie
Deel 4 – De opvang
Deel 5 – c-ABCDE
Deel 6 – Speciële traumatologie
E-learning EPTC
De e-learning is bedoeld als theoretische voorbereiding die individueel plaatsvindt. Hieraan gekoppeld is een digitale toets die positief afgerond dient te worden. De doorlooptijd van de e-learning bedraagt gemiddeld 8 uren.
De e-learning kan met onderbrekingen worden doorlopen. Onderdelen kunnen worden gemarkeerd als afgerond, zodat zichtbaar is welke onderdelen nog ‘open staan’.
Vanuit de e-learning kan het cursusboek (pdf) worden gedownload.
Leeruitkomsten e-learning Emergency Procedures Trauma Care:
Praktijkdag
Leeruitkomsten praktijkdag Emergency Procedures Trauma Care:
Relevante deskundigheidsgebieden (CanMEDS) in relatie tot de EPTC-cursus
Vakinhoudelijk handelen (60%)
De opvang van een multitrauma patiënt vereist specifieke competenties van alle zorgverleners die bij de opvang en zorg betrokken zijn. Het is daarom van belang dat professionals deze blijvend onderhouden en zelf en met elkaar reflecteren op situaties die zich in de praktijk voordoen.
Communicatie (20%)
Interdisciplinaire communicatie binnen het trauma team vormt een belangrijk onderdeel van de samenwerking en bepaalt mede de outcome van de trauma opvang.
Samenwerking (20%)
Tijdens de oefeningen wordt, behalve de vakinhoudelijke kennis en kunde, in het kader van Crew Resource Management gekeken naar samenwerkingsvaardigheden en leiderschapskwaliteiten. Hierop wordt in de debriefing en evaluatie (stappen 4 en 5 van het uitvoeringsmodel) gereflecteerd.
Tijdens de cursusbijeenkomst wordt van de deelnemers gevraagd om hun inzichten en het handelen tijdens scenariotrainingen te beargumenteren/onderbouwen aan de hand van richtlijnen, protocollen en informatie uit (recente) artikels en vakliteratuur (EBP) en best practices. De scenariotrainingen worden uitgevoerd aan de hand van een 5-stappen-model, waarbij in stap 4 en 5 (debriefing en algehele evaluatie) wordt op bovenstaande gereflecteerd.
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |