Overal wordt gesproken over gastvrijheid en klantgerichtheid. Niet alleen in horecagelegenheden en detailhandel staat gastvrijheid hoog op de agenda. Ook binnen de gezondheidszorg is het fenomeen steeds meer zichtbaar en proberen instellingen zich hierdoor te onderscheiden. Een cliënt van een zorginstelling beoordeelt de zorg vooral op de wijze waarop hij/zij aan de balie begroet en geholpen wordt, de vriendelijkheid van de zorgmedewerkers, de uitstraling van de inrichting en de wachttijden. Of de uitvoering van een medische handeling of de uitleg over een behandeling kwalitatief op orde is, blijkt voor een cliënt vaak niet te beoordelen aangezien hij/zij een leek is. Het vertrouwen dat de cliënt hierin moet hebben wordt wel bepaald door de wijze waarop de cliënt benaderd wordt en in hoeverre de cliënt gehoord wordt.
Elke organisatie vindt het belangrijk dat zijn gast tevreden is. De tevreden gasten komen terug en zullen vooral positief over de organisatie spreken. Er kan gezegd worden dat een tevreden gast het beste reclamebord is voor de organisatie. Ook in de gezondheidszorg kunnen cliënten kiezen naar welke zorginstelling ze gaan voor behandeling, dagbesteding en/of wonen. Bij slechte ervaringen en/of negatieve verhalen zullen veel cliënten de mogelijkheden onderzoeken naar een andere zorginstelling te gaan.
Zorggroep Elde in Brabant heeft ervoor gekozen de functie van gastvrijheidsmedewerker te introduceren. Dit is een brede functie waarin gastvrijheidstaken taken rondom voeding samen gaan. Zorggroep Elde ziet het belang te investeren in het opleiden van medewerkers die met een brede combinatie van taken het onze gasten zo goed mogelijk naar de zin kunnen maken.

Onlangs ontvingen de eerste 21 medewerkers daarvoor een officieel certificaat. Zij hebben met goed gevolg de cursus Gastvrijheid (“Gericht en vriendelijk zijn”) afgerond. Een cursus die op verzoek van Zorggroep Elde is opgezet door EDU-line in samenwerking met Summa College Facilitair. In de cursus is veel aandacht voor vaardigheden en competenties op het gebied van gastvrijheid (hospitality), serviceverlening en samenwerking, maar ook voor koken en voeding.
De cursus is afgerond met een mooie afsluitende opdracht waarin de cursisten directie, management, collega’s en andere genodigden op een gastvrije wijze trakteerden op een heerlijk diner.
Lees hier het artikel dat hierover is verschenen in de media. Meer weten?Neem contact met ons op en laat u verrassen!